SARA HOLMGREN

Vem är Sara Holmgren?
 Ena sidan av mig är glad och sprallig medan den andra sidan är mer lugn och samtidigt fokuserad. Jag är en känslomänniska men när jag kan kombinera mina olika sidor är också då jag är som bäst. Jag drömmer mycket och älskar att måla upp en vision för något jag vill göra. Ofta är mina visioner och mål relativt långsiktiga och på sikt så märker jag att mina handlingar vävs samman till den dröm eller det mål jag har haft i bakhuvudet. 
Jag är 28 år och bor i Göteborg. Håller på med långdistans och terränglöpare i Örgryte Friidrott. 2015 tog jag guld på Terräng-SM och det är fortfarande ett av flera fantastiska tävlingsupplevelser jag har haft. Jag fascineras och inspireras av utveckling, förändring och kommunikation – utöver gröt och löpning. Jag älskar att leta efter det mest lokala och mysiga kaféet när jag är i en ny stad och skulle jag leta efter en ny lägenhet någon gång ska julgranen ha en självklar plats.
Det fundamentala i mitt liv är de närmaste i min familj och att ha roligt. Jag älskar också att jobba och förutom löpningen så är jag skribent och kommunikationsstrateg. Jag kan också fascineras av magin som olika varumärken kan skapa och inspireras av att läsa historier om ett varumärkes grundbudskap och resa.


Foto: Vegafoto

Vad är din relation till Tjejmilen? 
Tjejmilen är ett lopp som fastän jag bara har sprungit det två gånger så är det ett event som definierar vad löpning är och betyder för mig. När jag ställer mig på startlinjen har jag alltid som ambition att göra mitt allra bästa den dagen och med omkring 30 000 tjejer som sprider stor glädje och energi så sprudlar det i hela själen. Det är något häftigt över loppet och det finns inget utrymme – enligt mig – till att ha en dålig dag. Har man med det så blir man glad ändå. (Reds. anm. Sara vann även Tjejmilen 2017 med tiden 34:52, men det är hon för ödmjuk för att lyfta själv.)
Berätta, vad kommer du bjuda Tjejmilen-löparna på framöver?
Under det kommande året kommer löparna från Tjejmilen att få möjlighet att läsa historier från ett antal kvinnor med olika bakgrund och historia. Det är häftigt att det finns så många fördelar med löpningen, och så många varför. Även om många vill prestera när de ställer sig på startlinjen så är ju ändå prestationen sekundär till varför man faktiskt står vid starten. 

Vad hoppas du få fram i dina intervjuer?
 Jag hoppas kunna förmedla ämnen som berör hos läsaren. Som skapar en drivkraft och som med förhoppning kan fungera som en motivator till allt från att börja springa – till att utvecklas där man är nu. Men det handlar inte bara om ren och skär inspiration som jag vill förmedla, utan att också träffa dessa kvinnor och få möjlighet till att förmedla deras känslor och reflektioner utifrån en livsresa. Jag tror att det är viktigt att prata om men också visa vad löpningen kan göra för ens liv, men också att en prestation inte behöver betyda en första plats. 

Vad är din egen personliga anledning till #jagspringerför?
 För mig är det en drivkraft att prestera. En drivkraft att utveckla mig själv. Löpning är så stark förknippat till så många olika känslor. Om jag bortser från att jag drivs av att nå min absoluta potential och att jag älskar att tävla – så är det att få känna mig stark och att driva mig framåt utifrån känsla, inspiration och mentalitet. Löpningen tar fram det bästa ur mig – även utanför tävlingsbanan och träningsspåret.

Hur hittade du kärleken till just löpning?
 Löpning har alltid funnits i min familj och också viljan att göra saker bättre hela tiden. Mamma och jag åkte i många år till Göteborg under Göteborgsvarvshelgen. Jag hejade på henne på lördagen och jag sprang alltid lilla varvet på söndagen. Det var en härlig tradition. Jag tycker inte att jag har varit eller är någon slags talang – utan det fundamentala med min löpning går nog mer in mot själen. Jag har alltid haft nära till skog och natur när jag växte upp i Karlstad. Att få vara i naturen och träna tycker jag är något magiskt då jag där och då går bortom allt vad tider heter – och samtidigt fylls av så mycket energi. Att kombinera det med tävlingsdjävulen som sitter på en axel är en spännande kombo som jag vill hålla på länge med och som jag tror gör mig starkare.

Kommer du att springa Tjejmilen 2019?
 Det hoppas jag verkligen. Tjejmilen ger mig väldigt mycket styrka och glädje. Just nu är jag på väg tillbaka från en lång tid med depression och stress. Jag tränade på riktigt bra under vintern förra året, men det har slitit mycket på kropp och knopp och i somras stängde min kropp av. Nu börjar jag kunna se framåt igen och på vägen har jag lärt mig mycket om mig själv och plockar fram styrkor ännu mer. Otroligt sugen på att känna pulsen från tävlingar igen. Är jag igång är Tjejmilen ett självklart inslag för mig. 

Vad har du för mål med din löpning – under 2019 samt på längre sikt?
 Från förra året går jag nu helt och hållet in för längre distanser. 10 kilometer upp till halvmaraton. Själen vill uppleva ett riktigt fort halvmaraton i en fräck stad, gärna under ett mästerskap. Min tro är att jag kommer utvecklas på 10.000 m i takt med den processen. Men jag är sämre på 10 km än på halvmaran, så där finns en stor nyfikenhet på min kapacitet.
Mitt mål är att fokusera på varje dag, och att göra varje pass så bra jag kan – med förutsättningarna som jag har just den dagen. Genom att lita på processen och “hålla tigern inom mig”.

För den som ska springa Tjejmilen för första gången, vad är dina 3 bästa tips?
1. Vill du prestera en bra tid, fokusera på andra halvan. Den är tuffast, men ger ännu mer energi genom all publik – om du har sprungit kontrollerat första 5 km. 

2. Gör loppet till en kul upplevelse. Tänk efter varför du vill springa och ta chansen att gå all in – för din egen skull. 

3. Njut och sno all energi som alla kvinnor, unga som äldre sprider. Även alla män som hejar på och alla som organiserar loppet för den delen ger mycket energi! Det är en helt galen fest. 

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google